Az LMP Budapest-programja behatóan foglalkozik a főváros leglátványosabb és legbonyolultabb problémájával, a mára már válságterületté váló városi közlekedéssel. Budapest eddigi vezetése nem volt képes magáévá tenni egy olyan átfogó szemléletet, amely egyszerre tudná megoldani a közösségi közlekedés városon belüli és az agglomerációhoz kapcsolódó ügyeit, illetve a gépjármű-forgalom és a légszennyezés kérdéseit. Az LMP a legtöbb költségvetési pénzt felemésztő területet fenntarthatóvá és európai színvonalúvá kívánja tenni több közlekedési szakértő és várospolitikus bevonásával elkészített Élhető Budapest című programja szerint. Az alábbiakban a főbb pontokat emeljük ki.
Az autóhasználat ésszerű korlátozására van szükség a fővárosban a gerjesztett közúti forgalom csökkentése érdekében. Először is több elérhető és megfelelő alternatívára van szükség, amit csak egy jól átgondolt, a város sajátosságait figyelembe vevő, rendszerszintű módosításokon átesett budapesti közösségi közlekedési hálózat lehet képes biztosítani. Ennek érdekében át kell szervezni a BKV-t és át kell alakítani a Budapesti Közlekedési Szövetséget (BKSZ), hogy egyszerre legyen szempont a fővárosi és agglomerációs érdek. A valódi BKSZ alkalmas lesz arra, hogy a régió szintjén hangolja össze a menetrendeket, hogy létrejöjjön az egységes jegyrendszer és az átláthatóságot és a finanszírozhatóságot egyszerre biztosító egységes közlekedési kassza. Rövidtávon az autóbusz-parkot kell fejleszteni és környezetbaráttá tenni, középtávon a villamoshálózat helyreállítása (főleg a Kossuth Lajos utca - Rákóczi út vonalon, valamint a belső Bécsi úton) lenne a cél. Az LMP a 4-es metró projektet elhibázottnak tartja, mivel nem reflektál a közlekedési hálózat valódi problémáira. A metró-vasút integráció révén fejleszteni kell az elővárosi vasúti közlekedést. A Duna mint ingyenes közlekedési felület stratégiai kérdés kell legyen a következő években, hiszen hatalmas kihasználatlan potenciállal rendelkezik az észak-déli irányú agglomerációs közlekedés terén.
Az LMP valódi alternatívaként tekint az olcsó és környezetbarát kerékpározásra a városon belül, ezért mindent megtesz annak érdekében, hogy mind az ingázó mind pedig a városi bringások is biztonságos és az igényeknek megfelelő kerékpáros úthálózat létesüljön a fővárosban a meglévő főhálózat újragondolásával. A gyalogosok és a kerékpárosok járdán történő "összeeresztése" balesetveszélyes, ezért a közutakra kell terelni a megfelelő körülmények biztosítása mellett a kerékpáros forgalmat. Az LMP B+R kerékpártárolók létesítését javasolja a P+R parkolók mintájára, hogy lehetőség legyen a vasútról vagy a hévről a kerékpárra átülni.
A Hungária körút és a budai körút által határolt területre való behajtásért az autósoknak behajtási díjat kell fizetni, ezen az övezeten belül pedig egységes parkolási díjat - mindkét díj komoly bevételt jelentene a fővárosnak, ha a BKSZ kasszájába folyna be. Az M0-ás körgyűrű északi és északnyugati szakaszának alapos átgondolására van szükség; a gyűrűirányú forgalom folyamatossá tétele, a lámpák összehangolására ugyanakkor a dugók elkerülésének eszköze lehet.
Az LMP mindent megtesz annak érdekében, hogy végre élhető és szerethető legyen Budapest és a közlekedés ne rémálom, hanem természetes és kulturált cselekvés legyen!
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
amergin 2010.08.20. 10:10:27
Továbbra is megjegyzem, hogy szerintem az lmp igazi ellenfele nem az mszp (kellene, hogy legyen), hanem a Fidesz.
Az lmp, az én olvasatomban, egy balközép ökopárt. Szeretném, ha meg is maradna ilyennek, én anno ilyenként szavaztam rájuk. Nem csak, mint ökopártra, hanem, mint alapvetően balközép pártra. Mint korábban említettem: vannak centrista, sőt jobboldali orientációjú zöldpártok is Európában, de nekem, mint alapvetően baloldali embernek rendkívül, *RENDKÍVÜL* rossz volna a szájam íze, ha az lmp elmenne jobboldalra.
Mondhatni: sírva könyörgök, hogy ne tegye.
Remélem, miután a Fidesz oly módon változtatta meg a választási törvényt, hogy az egyértelműen az lmp kigolyózását célozza, az lmp is felismeri, hogy ki a valóságos ellenlábas. Örömmel látom, hogy - miután tavasszal a Kubatov-ügyben az lmp együtt szavazott a Fidesszel - legalább Schiffer kiosztott némi kritikát a Fidesznek.
Amelyre igen csak ráfér a kritika. A jelen helyzetben jobban, mint az mszp-re. Remélem, a párt is ezen az úton fog továbbhaladni.
2010.08.21. 15:59:03
Az LMP valóban objektíve balközép párt, még akkor is, ha vannak hagyományőrző beütései és szeretné áthidalni azt az árkot, ami most a két fél között húzódik. A baloldaliságot nem kell az MSZP-vel azonosítani. Se az emberjogi liberalizmusán, se a szociális kérdések iránti érzékenyéségén nem fog változtatni, ebben biztos vagyok. Az, hogy politikai okokból szembekerül az MSZP-vel, az a helyzetből adódik, főleg az MSZP rendszeres támadásai miatt. Mint nemrég a budapesti program ügyében.
törzsmókus 2010.08.22. 03:12:15
Első hozzászólása akkora OFF, mint egy ház.
Ezalatt a blogbejegyzés alatt az LMP hiperjó Bp-programjáról kéne beszélni, nem mindenféle más pártok más ügyeit feszegetni.
grammarnazi: az „M0-s” szót _á nélkül_ írjuk. ezt leszámítva meglepően összeszedett szöveg ;)
amergin 2010.08.22. 12:52:36
amergin 2010.08.22. 12:55:19
És igaz az is, hogy az mszp-sek voltak azok, akik alapból nem viselkedtek különösebben konstruktívként az mszp-vel szemben.
amergin 2010.08.22. 12:58:16
És igaz az is, hogy az mszp volt az, amely alapból nem viselkedett túlzottan konstruktívan az lmp-vel szemben.
amergin 2010.08.22. 13:32:19
0. "Az autóhasználat ésszerű korlátozására van szükség a fővárosban a gerjesztett közúti forgalom csökkentése érdekében". Kérdés: hogyan? Kitiltják a belvárosból, mint Londonból Ken "Red" Livingstone? Az egekbe emelik a behajtási díjakat?
Érdekelnének a konkrét megoldási javaslatok. Egy biztos: a "tegyük színvonalas alternatívává a tömegközlekedést, és akkor nem kényszerül mindenki autóba ülni" a bullshit kategóriába tartozó "érv". Annyi autóst ismerek, hogy az már kvázi-reprezentatív mintának tekinthető. Nem fognak tömegközlekedésre váltani, ha csak semmi más alternatíva nincs.
1. "Ennek érdekében át kell szervezni a BKV-t és át kell alakítani a Budapesti Közlekedési Szövetséget (BKSZ), hogy egyszerre legyen szempont a fővárosi és agglomerációs érdek". Hogyan történne konkrétan az átszervezés? Kevesebb járat? Több járat? (Utóbbi: miből?) Környezetbarátabb járművek - miből?
2. "Az LMP a 4-es metró projektet elhibázottnak tartja, mivel nem reflektál a közlekedési hálózat valódi problémáira. A metró-vasút integráció révén fejleszteni kell az elővárosi vasúti közlekedést". Kérdés: mit kívánna tenni az lmp a 4-es metróval? Leállítaná?
Remélhetőleg több százmilliárd forintnyi kiadás után, annyi küszködés és huzavona után ilyesmi még csak meg sem fordult a fejükben. Még kósza ötlet formájában sem. Mi benne az elhibázott? Konkrétan? Hogyan kellene reflektálnia a valódi problémákra?
Gyermekkorom rendszeres, elemi erejű frusztrációt hozó élménye, amikor a Bosnyák tértől (arrafele laktam) a Keletiig egyetlen összefüggő dugóban araszolt a busz néha másfél órán keresztül. Akkor én megváltásként vártam a metróra, melyet a Bosnyák térig terveztek kihozni. Akkor.
Szerintem a Thököly úti permanens dugó miatt arra kifejezetten szükség lett volna. Mit lehetne ezzel kezdeni?
Hogyan tervezi megvalósítani az lmp a metró-vasút integrációt? (Párizsban láttam erre jó példát). Milyen forrásokból?
Lehet Más a Politika 2010.08.23. 03:46:45
amergin 2010.08.23. 09:49:28
Bartoki 2010.08.24. 09:55:18
Igaz, normális világítás is csak kettőn van...
Ezeket mindennapos közlekedésre használjátok, vagy ez csak egy PR-fotó?
Bartoki 2010.08.24. 10:06:06
Én ezt nem tartom túl jó javaslatnak... Aki csak a Hungárián belül mozog autóval az már nem is szennyez? Vagy direkt az a cél hogy nekik jobb legyen a többiek kiszorításával? :)
Egységes parkolási díjat a Hungárián belül? :O
Parkolási díjat eleve csak szigetszerűen, konkrét intézmények megközelíthetősége érdekében lenne szabad szedni. Nem pedig több km-es egybefüggő területeken mint most van...
És akkor még ki is terjesztenénk? Legalább a meglévő utcai P+R kapacitást ne tegyük tönkre...
"A gyalogosok és a kerékpárosok járdán történő "összeeresztése" balesetveszélyes, ezért a közutakra kell terelni a megfelelő körülmények biztosítása mellett a kerékpáros forgalmat."
És úgy már nem balesetveszélyes? :)
Hányan haltak meg eddig a járdán?
És a közúton?
A "megfelelő körülmények" az elválasztott bicikliutat/biciklisávot jelentené - akkor viszont már nem egészen a közúton van.
törzsmókus 2010.08.31. 02:05:03
törzsmókus 2010.08.31. 03:06:19
> "A gyalogosok és a kerékpárosok járdán történő "összeeresztése" balesetveszélyes, ezért a közutakra kell terelni a megfelelő körülmények biztosítása mellett a kerékpáros forgalmat."
>
> És úgy már nem balesetveszélyes? :)
> Hányan haltak meg eddig a járdán?
> És a közúton?
Ne vigyorogj, mert nem vicces. A járdáról az autók elé hajtva rengeteg biciklis hal meg vétlenül, a közúton tekerve meg jobbára csak a részegeknek esik baja.
Bartoki 2010.08.31. 11:31:35
Vétlenül? :O
Én ha a járdán biciklizek, elsőbbséget adok az autóknak amikor a keresztutcáknál újra az úttestre gurulok. Egyrészt mert félek, másrészt a KRESZ szerint sincs elsőbbségem ilyenkor. Csak gyalogosként lenne, de azt is jobb inkább csak óvatosan alkalmazni és figyelni az autókra - elég ha 100 autósból 1 benézi és máris ott a baj.
"a közúton tekerve meg jobbára csak a részegeknek esik baja."
Elsőre hihetően hangzik, de nem hiszem hogy a hivatalos statisztika ezt igazolná...
spag · http://railzone.nl 2010.08.31. 16:29:27
nyilván az a legkényelmesebb bringás infrastruktúra, amikor a gyalogos és az autós forgalomtól is el van választva, megfelelő kereszteződések tervezésével. Ez persze főleg rövidtávon nem mindenhol lehetséges, így lesz sok bringasáv és néha gyalogossal közös szakasz, ami nem az igazi.
A kérdés, hogy a meglévő csak gyalogos-autós keresztmetszeten hol jelölnéd ki a kerékpárutat? a kb 5% gyalogos keresztmetszeten ahol jelenleg is a járdán parkolnak, vagy a 4-6 sávos utakon?
Ezért is érdemes a közútfelületre gondolni. Aztán ha kényelmesen el van választva az autóktól is (figyelve a kereszteződésekre), hát annál jobb.
Bartoki 2010.08.31. 19:36:15
"A kérdés, hogy a meglévő csak gyalogos-autós keresztmetszeten hol jelölnéd ki a kerékpárutat? a kb 5% gyalogos keresztmetszeten ahol jelenleg is a járdán parkolnak, vagy a 4-6 sávos utakon?"
A 4-6 sávos fő útvonalakon inkább nem kéne.
A kevésbé forgalmas helyeken (mellékutcák, párhuzamos utcák) viszont jó lenne már végre egy összefüggő bicikliút-hálózatot kijelölni.
Szerintem a lámpáknál a sávok közötti előrecsorgás szabályozása sem az igazi - mindenhol megengedés helyett fel kellett volna festeni az "előrecsorgó sávokat", és akkor az autósok is rutinból szabadon hagynák és jobban is figyelnének is a vonal átlépésekor...
spag · http://railzone.nl 2010.09.01. 13:18:25
Nem dugjuk a kerékpárost mellékutcákba, illetve éppenséggel a mellékutcákon remekül lehet általában bringázni infrastruktúra nélkül is (ha szemben meg vannak nyitva az egyirányű utcák).
(Egyébként éppenséggel az úton menni objektíve biztonságosabb de szubjektíven meg nem, ezért nem elegendő egyszerűen odaterelni mindenkit.)
(A lámpán előrecsorgást az új KRESZ végül csak a motorosoknak engedte meg, hogy miért, jó kérdés. Persze a lámpák előtt pár méter kerékpársáv mindenhol jól jönne.)